Sunday, October 24, 2010

e'camno - Cuci Cermin

Camno mengilap cermin dengan air campuran cuka.
oleh: e'camno
Cuka adalah satu cecair yang banyak gunanya, selain untuk perasa dalam memasak ada ratusan kegunaan lain. Malah paling baik untuk alam sekitar bagi cuka yang dibuat dari bahan organik, seperti nenas, apel dan sebagainya. Cuka selain harganya yang ekonomik amat berkesan membersih dan mengilap kilat cermin.
Tak payah membuang duit memberi bahan 'glass cleaner' yang mahal dan kadang kala mencemar alam sekitar jika bahan asasnya adalah kimia.
Tahap Mengunakan: Campuran cuka & air sememangnya satu adunan paling mudah.
Apa yang anda perlukan:
Cuka Makan
Botol Penyembur terpakai boleh guna
Kain mengilap
Kertas surat khabar lama
Cara2 Nya:
    1. Mencuci cermin tingkap:
Isikan botol penyembur 30% cuka dan selebihnya dengan air-bersih jika hendak berbau wangi, perahkan limau kasturi atau limau nipis. Goncang hingga campuran sebati. Sembur keatas cermin tingkap,biarkan seketika supaya campuran pencuci mencairkan segala kekotoran yang melekat. Gosok dengan kain. Sesudah kelihatan bersih,ambil suratkhabar yang digumpal dan gilapkan permukaan yang telah dicuci itu hingga betul2 kering. Tingkap anda pasti berkilat dan telus penglihatan.
    2.Mencuci Cermin Muka:
 Isikan botol dengan cuka putih organik, terus sembur dipermukaan, gosok dengan kain kemudian gilap dengan gumpalan surat khabar lama. Pasti berkilat kembali.

No comments:

Post a Comment